Strona 1 z 1

Punkty statystyk i archetypy postaci

: 22 paź 2018, 16:19
autor: Tib
Podczas tworzenia postaci każdy gracz ma do rozdysponowania zależną od gatunku ilość punktów statystyk. Górny limit Zręczność i Percepcja wynosi 75 punktów a minimum: 20 dla gatunków posiadających poniżej 130 pkt statystyk a 30 dla gatunków posiadających 130 i więcej pkt statystyk. Każdy z grywalnych gatunków posiada narzuconą odgórnie maksymalną ilość Waleczność. (Spis zwierzaków znajduje się tutaj: Lista grywalnych gatunków). Każda postać posiada trzy podstawowe statystyki, których opis został podany poniżej.
Uwaga: W zapisie nowa postać nie może otrzymać maksymalnej wartości danej statystyki. Maksymalnie może to być wartość o 5 punków niższa. Kolejne punkty można zdobywać poprzez dobywanie doświadczenia.

Waleczność - cecha opisująca ogólne predyspozycje postaci do walki i stawiania czoła przeciwnościom. Jest to jedyna statystyka, która bezpośrednio odpowiada za trafienie i obrażenia w walce. Jeżeli kreujesz swoją postać na wojownika, to jest to dla ciebie najważniejsza statystyka.

Wskazówka: Za każde 5 punktów Waleczność, postać zadaje w walce 1 pkt obrażeń więcej. Z tego powodu najbardziej opłacalną opcją przy rozdawaniu statystyk jest zainwestowanie w taką ilość powyższego atrybutu, żeby opisująca go wartość była podzielna przez 5.

Zręczność – odpowiada za zwinność, szybkość a także koordynację ruchową naszej postaci. Najważniejsza cecha dla rzemieślników oraz wszystkich postaci, które nie chcą potykać się na co drugim kamieniu. W walce Zręczność może być wykorzystana do wykonania czynności, które utrudnią naszemu przeciwnikowi życie, np. sypnięcie solą w pysk, przez co otrzyma on ujemne modyfikatory.

Poza walką zręczność pozwala na skuteczniejsze skradanie się, wspinanie się na drzewa, ucieczkę oraz pościg podczas polowań. Dodatkowo rzemieślnicy potrzebują zręczności do tworzenia lepszych wyrobów oraz skutecznego pozyskiwania surowców.

Wskazówka:Jeżeli chcesz by twoja postać została mistrzem rzemiosła, zainwestowanie w
Zręczność będzie dobrym pomysłem. W innym przypadku warto zrobić z niej swoją drugorzędną cechę, gdyż jest to najbardziej uniwersalna ze statystyk.


Percepcja – atrybut określający spostrzegawczość i czułość zmysłów postaci, a także jej zdolności szamańskie i medyczne. Postacie z wysoką Percepcja są w stanie wykryć zagrożenie znacznie szybciej niż przeciętny osobnik a także odnaleźć ukryte ścieżki, zamaskowane przejścia czy czekające na znalezienie artefakty. Warto więc czasem się rozejrzeć. Im wyższy poziom Percepcja tym łatwiej odczytać ukryte intencje rozmówcy. Co jednak najważniejsze dla naszych drapieżników, wpływa ona na zdolności tropienia i ułatwia odnalezienie wymarzonej ofiary. Postać obdarzona sokolim wzrokiem i nieomylnym węchem może więc polować znacznie efektywniej niż ktoś o niskiej percepcji, dlatego na polowania warto zabrać ze sobą tropiciela. (Percepcja nie odpowiada za Inteligencję oraz Wiedzę postaci)

Wskazówka:Percepcja jest najważniejszą statystyką medyków i szamanów, więc jeżeli chcesz by twoja postać trudniła się którąś z tych profesji, koniecznie zainwestuj tutaj jak najwięcej swoich punktów.


Czas na bardziej praktyczną część...

Często tworząc postać nie do końca wiemy, jak rozdysponować punkty, żeby uzyskać postać mechanicznie zgodną z naszymi wyobrażeniami. Śpieszę z pomocą:

Przykładowe statystyki dla lwów:

Przeciętniak, jesteś sobie zwykłym szarym lewkiem. Może i nie jesteś w niczym szczególnie dobry, ale za to jesteś przeciętny we wszystkim:
Waleczność - 50
Zręczność - 50
Percepcja - 50


Wojownik- rzemieślnik, potrafi przyzwoicie walczyć, wykorzystać teren na swoją korzyść a w razie potrzeby skutecznie się wycofać. Całkiem sprawnie składa też pancerze. Gorzej ze spostrzegawczością, ale od tego są przecież zwiadowcy.
Waleczność - 60
Zręczność- 60
Percepcja - 30


Zwiadowca, szybki i bardzo spostrzegawczy, idealny partner do polowań, zbierania ziółek i praktycznie wszystkiego co nie jest otwartą walką.
Waleczność - 30
Zręczność - 60
Percepcja - 60


Szaman/Medyk, uważny, czuły, nie do zaskoczenia. Dla tych którzy raczej unikają walki skupiając się np. na leczeniu.
Waleczność - 30
Zręczność - 50
Percepcja - 70


Wojownik, prawdziwy mistrz w biciu innych lwów po pyskach o ile te nie postanowią się do niego zakraść.
Waleczność - 70
Zręczność - 50
Percepcja - 30


Rzemieślnik, mistrz w swoim fachu, niezrównany twórca pancerzy oraz fikuśnego, nieprzydatnego badziewia, które tylko zagraca porządnym lwom jaskinie.
Waleczność - 40
Zręczność - 70
Percepcja - 40

Aktualizacja: 26.07.2023