Strona 1 z 1

Punkty statystyk i archetypy postaci

: 22 paź 2018, 16:19
autor: Tib
Podczas tworzenia postaci każdy gracz ma do rozdysponowania zależną od gatunku ilość punktów statystyk. Górny limit zręczności i percepcji wynosi 70 punktów a minimum: 20 dla gatunków posiadających poniżej 130 pkt statystyk a 30 dla gatunków posiadających 130 i więcej pkt statystyk. Każdy z grywalnych gatunków posiada narzuconą odgórnie maksymalną ilość krzepy. (Spis zwierzaków znajduje się tutaj.) Każda postać posiada trzy podstawowe atrybuty, których opis został podany poniżej:

Krzepa - określa wytrzymałość, wigor i ogólną siłę naszej postaci. Odpowiada bezpośrednio za ilość zadawanych obrażeń, odporność na ciosy przeciwników i choroby fizyczne a także ułatwia powalenie ofiary podczas polowania. Każda postać która posiada więcej niż 75% maksymalnej wartości krzepy dla swojego gatunku, może używać pancerzy. Dobry wybór dla postaci, które lubią rozwiązywać skomplikowane problemy w prosty sposób, no i bądźmy szczerzy, mało która samica oprze się muskularnej, wysportowanej sylwetce.

Zręczność – odpowiada za zwinność, szybkość a także koordynację ruchową naszej postaci. Zręczność umożliwia nam trafienie przeciwnika lub wykonanie uniku. Duża ilość punktów zręczności pozwala na bezszelestne zbliżenie się do przeciwnika i przeprowadzenie niespodziewanego ataku. Każda postać która posiada przynajmniej 51 punktów zręczności jest w stanie zostać rzemieślnikiem samodzielnie wytwarzać przedmioty. Zręczności przydaje się również podczas pościgu za ofiarą a także w razie ucieczki taktycznego odwrotu.

Percepcja – atrybut określający spostrzegawczość i czułość zmysłów postaci. Postacie z wysoką percepcją są w stanie wykryć zagrożenie znacznie szybciej niż przeciętny osobnik a także odnaleźć ukryte ścieżki, zamaskowane przejścia czy czekające na znalezienie artefakty. Warto więc czasem się rozejrzeć. Im wyższy poziom percepcji tym łatwiej odczytać ukryte intencje rozmówcy. Co jednak najważniejsze dla naszych drapieżników, wpływa ona na zdolności tropienia i ułatwia odnalezienie wymarzonej ofiary. Postać obdarzona sokolim wzrokiem i nieomylnym węchem może więc polować znacznie efektywniej niż ktoś o niskiej percepcji, dlatego na polowania warto zabrać ze sobą tropiciela. Percepcja jest niezbędnym atrybutem medyka i szamana, którzy potrzebują jej min. 51. (Percepcja nie odpowiada za Inteligencję oraz Wiedzę postaci)

Ważne: Szamani oraz zmarłe postacie posiadają dodatkowo atrybut: „Duch”. Określa on zdolność kontaktu między światem żywych i światem duchów. Wpływa on na możliwości kontaktowania się z duchami tym samym zwiększając szansę na skuteczne odprawienie rytuału. Poziom tej statystyki zwiększa się wraz ze zdobywaniem kolejnych poziomów doświadczenia przez szamanów.


Często tworząc postać nie do końca wiemy, jak rozdysponować punkty, żeby uzyskać postać mechanicznie zgodną z naszymi wyobrażeniami. Śpieszę z pomocą:

Przykładowe staty dla lwów

Wojownik, typowa postać przeznaczona do walki:
Krzepa - 55
Zręczność - 55
Percepcja - 40

Najważniejsza jest zręczność, to dzięki niej będziemy w walce w ogóle trafiać i ją powinniśmy zwiększać w pierwszej kolejności.

Zwiadowca, szpieg, obserwator, typowa straż przednia.
Krzepa - 30
Zręczność- 60
Percepcja - 60

Zręczność i Percepcja są tutaj równie ważne, gdyż doskonałe zmysły nie zdadzą się na wiele, kiedy naszą postać szybko wykryją, bądź nie będzie potrafiła uciec.


Tank, wytrzymały, potężny, typowy obrońca, siłacz
Krzepa - 70
Zręczność - 50
Percepcja - 30

Z taką postacią wytrzymamy/zadamy wiele obrażeń i podniesiemy ogromne ciężary. Gorzej z dostrzeżeniem zasadzki.


Średniak, typowy przedstawiciel gatunku, nic specjalnego
Krzepa - 50
Zręczność - 50
Percepcja - 50

Dla osób, które nie chcą się martwić wadami, ale również nie przeszkadza im brak większych zalet. Bardzo uniwersalni.


Szaman/Medyk, uważny, czuły, nie do zaskoczenia. Dla tych którzy raczej unikają walki skupiając się np. na leczeniu.
Krzepa - 40
Zręczność - 40
Percepcja - 70

Oczywiście w przypadku zostania szamanem dochodzi jeszcze współczynnik „Duch”.


Bóg wojny
Krzepa - 60
Zręczność - 60
Percepcja - 30

Jesteśmy niezwykle potężni w walce, ale bardzo łatwo podkraść się do nas i zabić z zasadzki. Nie dostrzegamy w porę zagrożenia, ale za to w otwartym pojedynku nie mamy sobie równych

Ninja, ukryty zabójca
Krzepa - 30
Zręczność - 70
Percepcja - 50

Przeciwieństwo poprzedniej klasy, w otwartej szanse ma małe. Również fatalna wytrzymałość sprawia, że musi niezwykle uważać. Potrafi za to dostrzec wszystko i uniknąć ataku za pomocą wysokiej zręczności.


Potężna niezdara, silny, wytrzymały i spostrzegawczy, ale za to potyka się o własne łapy
Krzepa - 60
Zręczność - 30
Percepcja - 60

Uwaga:Podane powyżej propozycje to jedynie sugestie mające ułatwić początkującym graczom wykreowanie swojej postaci, w żadnym wypadku nie są to żelazne ramy których trzeba się trzymać.

Poradnik przygotowany we współpracy z Tamu.



Aktualizacja: 05.09.2020