- Każda postać zapisuje w dzienniku akcje, za które chce otrzymać PD - na tej samej zasadzie co dotychczasowi specjaliści. MG regularnie sprawdza dzienniki i wpisuje PD.
- Punkty doświadczenia do waleczności, zręczności i percepcji można zdobywać zarówno za akcje z wykorzystaniem systemu i kości, jak i za akcje fabularne np. sparing bez rzucania kośćmi.
- Punkty doświadczenia do specjalizacji można zdobywać tylko przy wykorzystaniu systemu. Oprócz PD do specjalizacji, postać otrzymuje równowartość PD do odpowiedniej statystyki np. rzemieślnik wykonujący średniej trudności wyrób otrzymuje 25 PD do rzemieślnictwa i 25 PD do zręczności.
- Do zdobycia 2 poziomu specjalności potrzeba 50 pkt, do 3 poziomu kolejne 100 pkt.
- Do zdobycia kolejnego poziomu statystyki potrzeba ilość PD równą tej statystyce np. 50 PD żeby zdobyć 50 pkt statystyki.
- Maksymalnie można zdobyć łącznie 25 dodatkowych punktów umiejętności. Żadna ze statystyk nie może przekroczyć maksymalnej wartości z zapisu o więcej niż 5.
- Jeśli gracz nie chce zbierać danej statystyki, może zrezygnować z PD do niej.
- Przykładowe punktowanie akcji wykonywanych przez postacie:
- 5 PD - drobne wykorzystanie umiejętności np. zebranie zioła, wypatrywanie ptaków wśród gałęzi, bieganie, robienie pompek, szukanie tropów
- 15 PD - łatwe akcje np. leczenie chorób z 1 poziomu, tworzenie przedmiotów z 1 poziomu, walka w której padły lekkie obrażenia, szybki sparing bez obrażeń, upolowanie małej zwierzyny
- 25 PD - trudniejsze akcje np. czynności z 2 poziomu, walka w której padły ciężkie obrażenia, upolowanie dużej zwierzyny
- 35 PD - najtrudniejsze akcje np. czynności z 3 poziomu, walka w której padły krytyczne obrażenia, upolowanie bardzo dużej zwierzyny
- 50 PD - epickie akcje np. wielka bitwa, przywołanie ducha Praojca
Przykład:
Lew o statystykach: W 50, Z 70, P 30 chce zdobyć po jednym punkcie statystyki. Potrzebuje odpowiednio 51 PD do waleczności, 71 PD do zręczności i 31 PD do percepcji.
- Ma średnią wiedzę o walce, żeby ją poszerzyć może wykonać kilka szybkich sparingów (4x15 PD) lub stoczyć dwie łatwe walki (2x25 PD)
- Jest bardzo zręczny. Aby jeszcze rozwinąć umiejętność musi się wykazać na przykład przez wykonanie dwóch dużych toreb (2x35 PD)
- Nie jest zbyt spostrzegawczy. Łatwo może rozwinąć tę umiejętność szukając tropów (6x5 PD)